חברות זרות כבר בונות אלפי דירות בישראל

משרד השיכון והבינוי : החברות הזרות כבר התחילו לעבוד בישראל ובונות אלפי יחידות דיור חדשות.

קבלנים לעומת זאת פחות מרוצים, לטענתם החברות הזרות פוגעות בחברות המקומיות ומהוות סיכון בטחוני.

תחילה היה קשה לחברות הזרות אשר קיבלו אישור לעבוד בישראל, להשיג את ההסכמים הראשונים, אך כיום ניתן לפרסם כי כל החברות הזרות שאושרו לעבוד כאן, כבר חתמו על הסכמים מול יזמים או חברות ישראליות מקומיות, התחילו בעבודות ויש להם אלפי דירות בשלבי בנייה.

 

תחילה נחתמו הסכמים רק מול עם חברות גדולות בשוק, אך עכשיו גם הקבלנים הבינוניים התחילו לעבוד החברות הזרות. אמר נתנאל לפידות, ראש אגף האסטרטגיה והניתוח הכלכלי במשרד הבינוי והשיכון במפגש המקצועי השנתי של ענף הבניה והתשתיות בישראל, אשר נערך בסוף השבוע באילת, ע"י התאחדות בוני הארץ.

 

המשתתפים בפאנל חברות זרות.  צילום: מרסלו אילת

 

עוד הוסיף לפידות כי הבאת החברות הזרות לישראל ע"י משרד השיכון  לישראל בוצעה כחלק מהתהליך הכולל אשר מוביל שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, שמטרתו היא שיפור של התחרות בענף לצד התיעוש של הבניה, שיפור של הפריון בענף, וכמו כן הכשרה מקצועית, והכנסה של טכנולוגיות חדשניות לענף ועוד.

 

במקביל להכנסת חברות זרות הגדלנו גם את כמות העובדים הזרים אשר נכנסו לישראל, אך אנו רואים שיש כ- 4,000 עובדים זרים מאושרים שמחכים לדורש.

 

דן פרנס, מנכל קרסו נדל"ן, החברה שהייתה הראשונה לחתום על הסכם ביצוע עם חברה סינית, מציין כי הבחירה לעבוד מול חברה סינית לא הייתה המחיר, מכיוון שמחירי הביצוע דומים לחברות המקומיות, אך היתרון של החברה הסינית הוא ביכולת של קיצור לוחות זמנים ובכך שקיבלו היתר להביא צוותים מקצועיים משלהם. החברה הסינית מולה נחתם ההסכם, התחייבה לסיים את הבנייה של מגדל בן  30 קומות כולל חניונים ב- 30 חודשים בלבד וזה יתרון משמעותי מבחינתנו. יחד עם זאת, מחוייבת החברה הסינית להעסיק ספקים קבלני משנה ישראלים והעבודה מולם מאוד דומה לעבודה מול כל קבלן ביצוע. עוד ציין פרנס כי נציגים מטעם חברת קרסו ביקרו באתר החברה בבנגקוק והתרשמו מאוד מאיכות הבנייה ומהקפדתם על בטיחות בעבודה.

 

שי לינדנר, מנכ"ל כביש 6 חוצה צפון  ציין כי לא ניתן לחסום את גבולות ישראל לכניסה של חברות זרות, אך אם בוחנים את הטיעון שהחברות הזרות יגדילו תחרות צריך להתייחס גם למה שקורה כיום בשוק התשתיות, וניתן לראות שבכל פרויקט גדול מתמודדות היום כ – 5-6 חברות מקומיות ובנוסף גם חברות זרות כך שאין בעיה של תחרות.

 

לא בטוח שלסינים יש יתרון כשבוחנים גם את העלות והעמידה בלוחות זמנים. נבנים היום שני נמלים במדינת ישראל, אחד מהם נבנה ע"י חברה סינית והשני ע"י שותפות של חברות אשטרום ושפיר, מסתמן כיום שהחברות הישראליות יקדימו את הביצוע. "החברות שלנו לא פחות טובות והמחירים זהים" מציין לינדנר, אבל יש חשיבות נוספת להעסקה של חברות מקומיות.

"מה יישאר אחרי שהחברות הזרות יעזבו? אם את הנמלים היו בונות שתי חברות זרות, לא היה נצבר ידע לבנייה של נמל וביצוע של עבודות ימיות. וזה חשוב לשיפור הידע של החברות הישראליות , לכן יש לכך חשיבות רבת ערך".

 

חיים פייגלין סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, ציין בפאנל כי הוא מוטרד מהעובדה שחברות סיניות ענקיות נכנסות לשוק הישראלי ומקבלות הגנה מהמדינה. הן לא משלמות את אותו מס מעסיקים שהחברות הישראליות משלמות, זו אפליה שיוצרת חוסר איזון בו אין לחברות שלנו יכולת להתחרות.

 

קבלן תשתיות מהקהל ציין כי צריך לזכור גם את הסיכונים שיש עם כניסת החברות הסיניות. בביצוע של פרויקטים בתחום התשתיות יש מערכות קריטיות שניתן לשבש בקלות בתחום הסייבר, זה מאוד פשוט להיכנס למערכות אלו ולהוריד רכבת מהפסים.